Hva skjer?

Ashtanga Mysore: egenpraksis

Hvorfor ikke prøve egenpraksis Ashtanga Mysore sammen med andre?

Tidspunkt: 24.11.2022 – 24.11.2022

Ta med yogamatta tirsdager og torsdager mellom 0630-0800, og kom på Tromsøbadet!

Yogaen praktiseres oppe på tribunen på våt sone - hvor det er her er varmt og deilig (omtrent 30 garder). Du vil fort kjenne alle fordelene ved å praktisere i et godt og varmt rom!

Målet er å samles for å gjennomføre egenpraksis Ashtanga-yoga sammen.

Det vil i utgangspunktet ikke være en lærer til stede for å justere og gi tilbakemeldinger, så det krever at du har etablert en egen praksis, eller kan praktisere selvstendig. Kanskje kan vi tilknytte oss en instruktør på sikt som kan justere og gi tilbakemeldinger til gruppen i ny og ne?

Tid:
Tidspunkt: Tirsdager og torsdager mellom 0630-0800
Periode: 11/10 – 16/12
Ta med: Egen yogamatte
Pris: Du betaler ikke ekstra for å delta, men må ha gyldig inngang til anlegget.
Du kan kjøpe drop-in, eller skanne deg inn med ditt medlemskap / klippekort.

Perfekt start på dagen?
Etter yogaen har du muligheten til å avslutte med et bad i et av våre mange basseng.

På mange av tirsdagene nå framover i høst, kjører vi aufguss i badstuen 07:30.
En perfekt avslutning på din praksis, og samtidig en fantastisk start på dagen?

Litt om egenpraksis – Mysore Ashtanga Yoga:
Mysore praksis er i utgangspunktet en assistert egenpraksis, med andre i en gruppe. På Tromsøbadet vil vi praktiserer alene, i stillhet, i en gruppe, men i utgangspunktet uten lærer.

Litt om Ahstanga Yoga

Ashtanga er en dynamisk yogaform og beskrives ofte som en av de mest fysisk krevende yogaformene. Typisk for ashtangayoga er at man utfører et visst antall posisjoner i en gitt orden hvor pust og bevegelse synkroniseres i en flyt, også kalt vinyasa.

Den tradisjonelle ashtangayogaens sekvenser begynner med fem solhilsen A samt B etterfulgt av en sekvens stående og sittende posisjoner, asanas, fra tre ulike serier. Du må beherske den første seriens øvelser før du får gå videre til den neste. Den siste og avsluttende sekvensen har som mål å balansere hele kroppen.

Fordeler med ashtangayoga

  • Gjør kroppen sterkere og mer fleksibel.
  • Øker blodsirkulasjonen og oksygennivået i blodet.
  • Gir indre ro.
  • Renser ut avfallsstoffer fra muskler og organer.

Viktig å tenke på

  • Ashtangayoga er en fysisk krevende yogaform, så lytt til kroppen din.
  • Yoga handler ikke om prestasjon, så vær tålmodig.
  • Hver posison anses å forberede kroppen på den neste og bygger opp nødvendig styrke og balanse for å gå videre.
  • Det er viktigt å fullføre hver sekvens, og at posisjonenes rekkefølge følges.