Etter en stor økning i antall besøkende, vurderer Tromsøbadet å utvide for å gi gjestene unike opplevelser.
Publisert: mandag 24. juni 2024
– Vi ønsker å gi våre gjester enda bedre opplevelse på Tromsøbadet og nå ut til flere målgrupper, sier daglig leder på Tromsøbadet, Siv-Hege Helsing Schrøen.
De siste årene har Tromsøbadet opplevd en betydelig økning i antall besøkende, med nesten 300.000 gjester i 2023. Spesielt velværeavdelingen og utebassenget er svært populære.
En undersøkelse fra 2023 viser at 38 prosent av gjestene besøker Tromsøbadet hovedsakelig for velværefasilitetene.
– Til tross for god kapasitet, kan eksempelvis velværeavdelingen oppleves «fullt» til tider. Dette viser hvor stor pris gjestene setter på mange av fasilitetene, som varmekulper, utebasseng, kaldkulper og badstuer, sier Schrøen.
For å møte den økende etterspørselen, og gjøre tilbudet mindre væravhengig, vurderer Tromsøbadet å utvide med flere nye utendørsfasiliteter.
Tromsøbadet har siden 2020 sett på mulighetene for utvikling av utvendige attraksjoner, og har nå fått utarbeidet et utkast av hvordan et eventuelt uteområde kan se ut.
Tromsøbadet ønsker med med det nye tilbudet å gi gjestene muligheten til å oppleve naturens kontraster, som varme badstuer i kombinasjon med kald nordavind, eller å sitte i en varmestamp mens snøen faller.
– Vi ønsker å skape en sterk forbindelse til vår nordnorske identitet - med natur, lys, stillhet, vind, regn og snø, forklarer Schrøen.
Konseptet er inspirert av samisk kultur og forankret i den nordnorske tradisjonen.
– Utkastet, som Asplan Viak har tegnet, er inspirert av den nordnorske naturen og kulturen, og den vil sikre trygge overganger mellom innendørs- og utendørsområdene, legger hun til.
For Tromsøbadet er det viktig at nye attraksjoner er energieffektive, og er i harmoni med området og bygget og at de skal bidra til en bærekraftig økonomi.
I det nåværende utkastet består fasilitetene blant annet av tre ulike badstuer, to varmekulper, ett varmebasseng, en større kuldekulp, fire mindre saunaer og ett loungebygg. Det er også lagt inn rikelig med plass for at gjestene kan oppholde seg utendørs både sommer og vintertid. Det er også mulighet for snøbading.
Blant målgruppene for de nye fasilitetene er voksne. Med de nye attraksjonene ønsker Tromsøbadet å bidra til bedre folkehelse og skape en god arena for sosial møteplass. Etableringen vil også bidra til å gjøre Tromsø til en mer attraktiv destinasjon, hvor turister og besøkende er en naturlig del av må målgruppen.
De nye attraksjonene skal bidra til at Tromsøbadet når flere av sine strategiske mål, blant annet har vi et mål om å nå 350.000 årlige besøkende innen 2027.
– Vi får fra tid til annen tilbakemeldinger om at voksne, og særlig unge voksne, ikke opplever at vi har et treffende tilbud for dem. Vi har tro på at dette vil falle i smak, og at etablering vil styrke Tromsøbadet som sosial møteplass, fremme bolyst og folkehelse - og samtidig gjøre byen Tromsø mer attraktiv for tilreisende.
En viktig forutsetning for en etablering av uteområdene er at prosjektet skal bidra til en videre stabil og forutsigbar økonomi for Tromsøbadet. En modell der brukerne av de nye fasilitetene må en betale egen inngang, vurderes for å bidra til å finansiere store deler av, eller hele, etableringskostnaden.
Formålet til Tromsøbadet KF er å drifte, videreutvikle og vedlikeholde et helårs folkebad. Organisasjonen vil fremover jobbe videre med prosessen, som fortsatt er i tidlig fase, knyttet til de utvendige attraksjonene.